ANGELO MITCHIEVICI

THE POSITION OF THE DECADENT NOVEL WITHIN ROMANIAN FIN-DE-SIÈCLE LITERATURE


DOI: 10.33993/drl.2020.7.22.35
Author's coordinates: Ovidius University, 1 Aleea Universității, 900472 Constanța, Romania.
Email: angelo_mitchievici@yahoo.com

THE POSITION OF THE DECADENT NOVEL WITHIN ROMANIAN FIN-DE-SIÈCLE LITERATURE
(Abstract)

My approach considers the beginnings of establishing the novel as a literary genre in the context of Romanian literature and the critical reviews of the new genre and its specialization in a series of relevant subgenres from the novel with outlaws (Hajduks) to the decadent novel. We followed the evolution of the latter at the end of the 19th century and the growth of the first germs of modernity. Relying on David Weir's theory in Decadence and the Making of Modernism that decadentism is “a dynamics of transition” to Avant-garde and modernity and the mutagenic character of decadentism highlighted by many theorists from Marion Praz and A.E. Carter to Koenraad W. Swart and Renato Poggioli, I envisaged two case studies. In this regard, we analyzed by comparison the novel Exhausted Souls (1893) by Const. I.A. Notarra, partly a pastiche after a decadent-model novel, Á rebours by K.-J. Huysmans, and the novel Intimate (1892) by Traian Demetrescu to underline this transition to modernity beyond common themes and an aestheticizing perspective on emotions.

Keywords: novel, decadence, modernism, fin de siècle, intimacy.


POZIȚIA ROMANULUI DECADENT ÎN CADRUL LITERATURII ROMÂNE FIN-DE-SIÈCLE
(Rezumat)

Abordarea mea are în vedere începuturile constituirii romanului ca gen literar în contextul literaturii române și al receptării critice a noului gen și specializarea acestuia într-o serie de subgenuri relevante de la romanul cu haiduci la romanul decadent. Am urmărit evoluția acestuia din urmă la sfârșitul secolului XIX și apariția primilor germeni ai modernității. Bazându-mă pe teoria lui David Weir din Decadence and the Making of Modernism cum că decadentismul reprezintă „o dinamică a tranziției” către avangarde și modernitate și pe caracterul mutagen al decadentismului evidențiat de numeroși teoreticieni de la Marion Praz și A.E. Carter la Koenraad W. Swart și Renato Poggioli, mi-am propus două studii de caz. În acest sens, am analizat prin comparație romanul Suflete obosite (1893) al lui Const. I.A. Notarra, în parte o pastișă după un roman decadent-model, A rebours al lui K.-J. Huysmans, și romanul Intim (1892) al lui Traian Demetrescu pentru a evidenția această tranziție către modernitate dincolo de temele comune și de o perspectivă estetizantă asupra emoțiilor.

Cuvinte-cheie: roman, decadență, modernism, fin de siècle, intimitate.

Full Text